Kommunvalet färdigräknat
Nu är rösterna i valet till kommunfullmäktige i Nynäshamn färdigräknade. Det slutgiltiga resultatet drog ut på tiden eftersom funktionärerna i valdistriktet norra Sorunda inte var klara förrän långt in på natten.
Resultat:
S: 36,7%, M: 30,0%, FP: 6,3%, V: 5,1%, MP: 5,2%, SD: 4,0%, KD: 3,5%, SN: 4,3%, C: 3,3%, PP: 1,8%.
Mandatfördelning:
S: 15 (-2), M: 12 (+2), FP: 3: (+1), V: 2, MP: 2, SD 2 (+1), KD: 1 (-1), SN: 2 (+1), C: 1 (-1), PP 1 (-1).



























Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 sep 2010 01:52 Gammal Nynäshamnare, men inte så gammal. (Ej registrerad)
Kommer S att kunna kombinera FPs vilja till inflytande, med V och MP. Eller vill S bjuda upp PP, SN eller SD till dans?
Hur ställer sig kommunens FP, att ställa sig bakom V, MPs förslag och lösningar?
Eller får M ihop det med FP, C, KD, PP, SN med SD som jasägare från "hallen"?
Helt klart är i alla fall att S dominans i kommunen är falnande, och att M har tagit mark. Innebär det att S nu kommer tvingas lyssna på andra än "inre kretsen", det blir en ovan fråga som blir intressant att följa.
SDs plats i kommunen, är förstås en besvikelse för mänskligheten. Men i en demokrati är vi inte mänskligare än vad vi är.
Skrivet 20 sep 2010 10:39 Mike (Ej registrerad)
Mer utförligt resultat.
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/K/kommun/01/92/index.html
Skrivet 20 sep 2010 12:11 Sossarnas tid BORDE vara över (Ej registrerad)
Har obeskrivligt svårt att förstå hur nynäshamnarna kan rösta på S trots alla resultat om hur extremt dålig kommunen är. En av landets sämsta skolor är ingenting annat än (S)s verk. Man borde skämmas om man röstar på Socialdemokraterna i Nynäshamn, de har haft styre allt för länge och har tyvärr styrt kommunen bara längre och längre åt fel håll.
Jag tror att det behövs lite blåa vindar för att vända segeln till en bättre kommun. Hoppas också att FP väljer att gå över till dit de hör hemma, till Allianspartierna även i kommunen. Det är befängt att de styrt Nynäshamn med S.
Skrivet 20 sep 2010 13:52 Thomas (Ej registrerad)
Tror M får med sig SN o SD så allt hänger på hur FP gör... Har också väldigt svårt att föstå dom röstar på FP i kommunalvalet med tanke på deras S-samarbete.
Skrivet 20 sep 2010 17:09 Gammal Nynäshamnare, men inte så gammal (Ej registrerad)
Tyvärr för Nynäshamn har FP och S rotat sig personligen och blivit väl förtjusta i makten för maktens och statusens skull. Båda inser att de skulle mista både räkmackan och kaffe om konstellatonen skulle bli en annan. Skola med kvalitet kring landets nedersta 4:e del. Sjukvård med sämst tillgänglighet i länet. Nyföretagare och världsprofiler som skräms från kommunen. Låt oss säga att kommunen har lite att arbeta på, men vi kan tyvärr inte skylla på några andra än oss som väljare i kommunen; och Alians partierna som varit synnerligen värdelösa på att beskriva detta tydligt nog. Det är stor förbättrings potential på många fronter.
Skrivet 20 sep 2010 18:02 Ösmo 16 N (Ej registrerad)
Håller helt med "Sossarnas tid BORDE vara över".
Och kära FP; hur kan man brista så i respkten för väljarna och inte tala om hur man tänker agera förrän rösterna är räknade? Bevara väljarna från cynism och narcissim, tack! Scenen var väl ganska enkel. 1. vi tänker fortsätta med S 2. vi är en Allianspartner. Fy skäms FP!
Skrivet 20 sep 2010 19:57 Camilla (Ej registrerad)
Sossarnas tid BORDE vara över (Ej registrerad) skrev: Har obeskrivligt svårt att förstå hur nynäshamnarna kan rösta på S trots alla resultat om hur extremt dålig kommunen är. En av landets sämsta skolor är ingenting annat än (S)s verk. Man borde skämmas om man röstar på Socialdemokraterna i Nynäshamn, de har haft styre allt för länge och har tyvärr styrt kommunen bara längre och längre åt fel håll.
Jag tror att det behövs lite blåa vindar för att vända segeln till en bättre kommun. Hoppas också att FP väljer att gå över till dit de hör hemma, till Allianspartierna även i kommunen. Det är befängt att de styrt Nynäshamn med S.
Jag håller verkligen med. De som röstat på (s), vad har de för verklighetsuppfattning? Vilken värld lever de i?? Antar att de i alla fall inte har barn i förskola och skola i denna kommun.
Skrivet 21 sep 2010 14:52 Anna Ljungdell (S) (Ej registrerad)
Nynäshamn satsar mer pengar per inskrivet barn i förskolan, än riket och länet (SCB 2009). Skolans resultat 2010: 78,7 % har minst G i alla ämnen (en förbättring med 7 %-enheter), andelen behöriga till gymnasieskolan ökar till 89,2 % (bättre än riket). Nynäshamns skolor går sålunda mot rikstrenden. Nu påbörjar vi två nya satsningar om 6,5 mkr: en på språkutveckling och en på förbättrad hälsa.
Allt fler äldre är nöjda med äldreomsorgen. Vi erbjuder sommarjobb till alla ungdomar och alla våra anställda som vill erbjuds heltidstjänster. Intresset att flytta till Nynäshamn är mycket stort. Om allt vore så uselt som ni här ovan beskriver skulle sannolikt ingen vilja flytta hit. Hur vore det med lite framtidstro och respekt för alla dem som jobbar i våra verksamheter. Kom gärna med egna idéer om framtiden, men svartmålning gynnar inte kommunens utveckling. Min dörr är öppen om ni har synpunkter...
Skrivet 21 sep 2010 15:40 Trött på Sossarna (Ej registrerad)
Tycker definitift att sossarnas tid är över. Vad har dom gjort för Nynäshamn? Så sorgligt att det inte kunde bli ett borgerligt parti, som vill ha poliser bla. Tycker inte nynäshamnarna att det skulle kännas tryggt med patrulerande poliser?
Skrivet 21 sep 2010 15:42 Anna (Ej registrerad)
Thomas (Ej registrerad) skrev: Tror M får med sig SN o SD så allt hänger på hur FP gör... Har också väldigt svårt att föstå dom röstar på FP i kommunalvalet med tanke på deras S-samarbete.
Bra sagt Tomas. Man får verkligen skämmas över hur Nynäshamn och dess skolor sköts. Funderar på att ta med familjen och flytta till en annan bra kommun som kan bjuda på bra skolor.
Skrivet 21 sep 2010 17:33 Mikael Bergström (Ej registrerad)
Många har åsikter om skolan, ser jag, men hur många har egentligen koll? Det går utmärkt att svartmåla min arbetsplats på lite håll sådär, framför allt om man går på medias ständiga larmrapporter. Som inflyttad utifrån slår det mig vilket dåligt självförtroende kommunen har - det pratas om dåliga kommunikationer. De är bättre än i Hälsingland, som jag flyttade från. Det pratas om dålig skola. Gymnasieskolan, där jag jobbar, är för mig är en underbar och kreativ arbetsplats. Och det gnälls något förfärligt på alla håll och kanter. Ser inte Nynäshamnarna vad de har? Är självinsikten så dålig?
Skrivet 21 sep 2010 19:33 Gammal Nynäshamnare, men inte så gammal (Ej registrerad)
Anna Ljungdell. Jag betvivlar inte din och dina partikamraters önskan, det är visionerna, solidariteten och förmågan att genomföra detta jag har anledning att stå tveksam till.
Ungdomar känner sig i dag otrygga i skolan, de får inte ro att lära och känna samhörighet och utveckla ordnad social kompetens. Där har lärartätheten, kontinuitet och ansvarskänsla hos lärarna och andra vuxna i skolmiljön; en viktig roll. Lärarna måste få utrymme att utöva både pedagogiskt lärande och vara sociala förebilder.
För lite görs för att få tag i ungdomar på glid i ett tidigt stadium, det kommer vi med säkerhet få betala dyrt för i framtiden.
Nynäshamn har sämst tillgänglighet till sjukvård i hela länet, motsvarande kommuner har nära till akutsjukvård och ambulansresurser (dygnet runt) för alla åldrar. Vård och stöd åt äldre har stora brister och är inte omfattande nog för att täcka vårdbehovet i dag. Vår demografiska struktur gör att detta kommer vara ännu mer ansträngt i framtiden.
Skrivet 22 sep 2010 10:37 Agneta Tjärnhammar (Ej registrerad)
Men Anna Ljungdell, kommunstyrelsens ordförande, återigen försöker du att manipulera nynäshamnarna att äldreomsorgen är bra. Då lever du inte i verkligheten. Som jag har refererat till tidigare, så har revisionen, även den auktoriserade, påpekat att Nynäshamns kommun har brister vad gäller äldreomsorgen. Dessutom har Nynäshamns kommun flera anmälningar om missförhållanden på våra äldreboenden samt inom hemtjänsten. Det är inte acceptabelt då våra äldre betalar för att få en bra vård och omsorg här i kommunen.
Skrivet 22 sep 2010 17:49 Demokrati för alla. (Ej registrerad)
Håller helt med många av föregående kommentarer... sossarnas tid borde varit förbi. Deras sätt att hantera medborgarna är en skam för demokratin. Saknas helt.
Vill istället lyfta fram att äntligen att vi får in lite SD-folk. 2 personer dessutom. Inte kanske helt för deras politik på riksnivå men enligt vad man kunnat läsa så kommer det lyssna på medborgarna något många i tidigare kommunfullmäktige helt gett fan i.
Skrivet 22 sep 2010 19:54 Anna Ljungdell (S) (Ej registrerad)
"Trött på Sossarna" klagar över vården och bristen på poliser. Polisstyrelsen leds av Moderaterna och landstinget leds också av Moderaterna.
Vi har skrivit till länspolisen och uttryckt vår mening, NP skrev om detta för en månad sedan ungefär. Vi satsar en hel del på förebyggande insatser; vi har en socialsekreterare hos polisen som ska fånga upp "ungdomar på glid" i ett tidigt skede, vi har inrättat en grannstödsbil som åker runt i våra bostadsområden (och vi ser en 60 %ig minskning av villainbrotten den här sommaren).
Vi gör mycket för att öka tryggheten för våra kommuninvånare, och jag kan hålla med om att vi borde ha fler poliser och att tillgängligheten i vården behöver förbättras - men som sagt där får vi rikta blåslampan mot de ansvariga.
Skrivet 22 sep 2010 20:24 Anna Ljungdell (S) (Ej registrerad)
Agneta Tjärnhammar (M).
Jag försöker inte manipulera någon, vi är medvetna om att det finns brister - precis som det finns i de flesta kommuner (om inte alla). Brister ska åtgärdas och kvaliteten ska utvecklas. Men ingen är betjänt av att beskriva allt som kris och katastrof - för det stämmer inte heller. Jag har träffat många som tycker att vi har en fantastisk äldreomsorg - en kvinna från Malmö har till och med flyttat hit sin mamma från en annan kommun pga av vår äldreomsorg. Jag har också fått höra om omsorg som inte fungerar väl och detta tar vi också tag i.
Vi socialdemokrater har en stark tro på den här kommunen och vi delar den med många andra. Det kanske är så att våra väljare noga har övervägt vem de har störst förtroende för - och har en annan bild av kommunen än den som saluförs här.
Skrivet 23 sep 2010 17:11 Thomas (Ej registrerad)
Det är ju oerhört märkligt att det finns en viss grupp människor som röstar på S i kommunen. Alla bor på samma ställe och enligt Anna Ljungdell är det dom som noga övervägt detta. Själv tror jag det handlar om något helt annat varför dom röstar på S.
Märkligt till exempel att alla som flyttat in i Segersäng inte övervägt detta lika noga kanske beror på att dom inte har samma behov av det som dom i S-områdena behöver.
Skrivet 23 sep 2010 23:12 Karin Kjällquist (Ej registrerad)
FP i Nynäshamn har sagt som Fredrik Reinfeldt: Beslutet om hur vi skall hantera valutgången gör vi efter valet.
Så säger också FP i Nynäshamn. Vi beslutar nu efter valet hur vi på bästa sätt kan främja Nynäshamns utveckling inom alla områden med utgångspunkt i vår ideologi och vårt liberala
synsätt. Vi har inte ”rotat oss i politiken”, vi har alla, andra möjliga intressanta uppgifter här i livet.
Efter intensiva påhopp på FP har M misslyckats. Vi har nu 3 mandat till KF.
Det är mer än oförskämt att indirekt genom utspel hävda att 1000 röstande invånare i Nynäshamn inte vet eller förstår vad dom röstat på. Det är troligen tvärtom. Självständigt tänkande människor. Tala om ”respekt för motståndare” (citat Fredrik Reinfeldt).
Med full respekt för regeringsalliansen: bästa nynäshamnsmoderater läs och lär lite 1900-talshistoria.
Jag har förstått att i facebook och i den här typen av kommentarer kan man vräka ur sig och dölja sig som anonym.
Upp på banan i samtal med innehåll!
Skrivet 24 sep 2010 09:36 Nynäshamn 2010 (Ej registrerad)
Karin K (FP) och Leif S (FP)! Lyssna på kommunens invånare: Vi vill ha förändring nu! Lägg era personliga åsikter åt sidan och gå framåt, mot en bättre framtid eller avgå! FP i Nynäshamn representeras inte av bara er två, politik handlar inte om vad ni två tycker om eller inte tycker om, samt vem ni tycker om! Det är dags för er att nya och unga positiva människor tar över nu! För Sverige i framtiden gå ihop med (M), (MP), (SN), (KD) och ge oss ett nytt Nynäshamn!
Skrivet 24 sep 2010 20:35 Pappa med barn i Svanis och stolt över det! (Ej registrerad)
Jag tycker detta är en märklig "debatt". Det finns flera anledningar till varför mellan 45 och 55 % av nynäshamnarna i Nynäshamns tätort röstar på (S) och (FP). En är att man inte känner igen sig i högerns svartmålning av kommunen inklusive skolan, understöd av "särintresse-undersökningar" från Lärarförbundet.
De ser att Nynäshamn är en positiv plats att bo och leva på, där de som leder kommunen har både visioner och är professionella. Om skolan var så dålig varför beskriver då skolinspektionen till exempel Svandammsskolan så här: "Svandammsskolan är en skola med:
• mycket bra verksamhet
• engagerade pedagoger
• pedagoger som har ett fint förhållningssätt till alla elever
• varierad undervisning
• ämnesöverskridande arbetssätt
• varierad matematikundervisning
• utomhuspedagogik som sedan länkas samman med teoretisk undervisning
• kreativa lösningar och uppgifter som utmanar och gör det möjligt för var elev att utgå från sig själv"
Den listan är längre! Jag är stolt över min stad!
Skrivet 25 sep 2010 02:48 Anna Ljungdell (Ej registrerad)
Till Nynäshamn 2010:
Du vill ha förändring, skriver du - men vad vill du ska vara annorlunda?
- Ska inte skolresultaten fortsätta förbättras?
- Ska inte kommunen fortsätta växa?
- Ska kommunen inte göra överskott? (+ 150 mkr på fyra år, eller drygt 3 procent/år)
- Ska vi sluta samverka med det lokala näringslivet för fler företagsetableringar och en utvecklad handel?
- Ska vi sluta jobba för en förbättrad infrastruktur?
- Ska vi sluta samverka med Norra Sorunda företagarförening?
- Ska vi sluta samverka med Landsortsborna?
- Ska vi sluta värna landsbygdens skolor?
- Ska vi sluta satsa på föreningslivet?
- Ska vi sluta ha låga avgifter på Kulturskolan?
- Ska vi lägga ner fritidsgårdarna i våra kommundelar?
- Ska vi skrota kvalitetsutvecklingsarbetet inom omsorgen?
- Lägga ner folkhälsoarbetet?
- Sluta erbjuda alla våra anställda önskad arbetstid?
- Skrota vår sommarjobbssatsning?
Politik är att välja - hur vill du ha det?
Skrivet 27 sep 2010 02:38 Karin Kjällquist (Ej registrerad)
Just nu framför du personliga åsikter och försöker dessutom att göra dig till talesman för Nynäshamns kommuns innevånare som du kallar för vi!
Jag är inte övertygad om att alla uppskattar det.
Skall det bli möjligt att föra samtal ”om en bättre framtid” tala då om vad du menar med en bättre framtid och hur just du vill åstadkomma den?
Jag håller med om att det behövs nya unga krafter i politiken med mod att stå upp för sina åsikter.
Jag tar gärna en debatt med dig, eller de som inlägget representerar, men först vill jag att du/ni talar om vem du/ni är och vilka avsikter du/ni har.
För övrigt, tack för rådet.
Karin Kjällquist